zaterdag 1 december 2012

Winterbanden voor de fiets - een aanrader!


Winterbanden kunnen tijdens de koude maanden heel wat voordelen geven. Door hun vorm en samenstelling zijn ze heel geschikt om op ijs en sneeuw voldoende grip te vinden. 

Het assortiment winterbanden voor de fiets is nog niet zo groot en deze banden zijn ook nog niet zo ingeburgerd, dit in tegenstelling tot winterbanden bij auto's. Nochtans is een winterband voor een fiets zeker nuttig, aangezien je op de fiets grotere risico’s hebt dan met de auto. Onze fietspaden liggen er in de winter vaak slecht bij, de strooidiensten vergeten geregeld de fietspaden. Het is snel donker, waardoor je ijsplekken niet altijd goed ziet en het gevaar vergroot. Een winterband zorgt dan voor een grotere veiligheid.



Het verschil tussen een winter- en een zomerband voor de fiets is eigenlijk hetzelfde als bij de auto. Het rubber van de winterband is zachter dan dat van de zomerband. Daardoor heb je bij koude weersomstandigheden meer grip, en dus ook meer ook meer controle tijdens het fietsen. 
Een voorbeeld van een echte winterband is de CST Sensamo Control of de Continental Topcontact Winter. Deze banden hebben een aangepast rubbermengsel en een aangepast profiel.

 
De handgemaakte TopContact Winter II is dé allround fietswinterband van Continental. Hij is bij uitstek geschikt voor City/Trekking-fietsen die ook in de winter worden ingezet. Dankzij de speciale rubbercompound en de specifieke profielstructuur met een groot aantal lamellen, neemt de grip van de band toe naarmate de temperatuur daalt. Deze band won in 2012  de Gouden Op Pad Outdoor Award 2012, uitgereikt door ANWB Media.






Naast de winterbanden heb  je voor de fiets ook spijkerbanden. De ingebouwde spijkers (gemaakt van een Wolfraam Carbide in een Aluminium behuizing) zorgen voor een betere tractie en grip en zullen ongetwijfeld het fietsen in de winter veiliger maken. Grote ijsplekken en aangereden sneeuw vormen geen gevaar. Afhankelijk van de maat van de band en de prijs varieert het aantal spijkers.  Bij spiegelgladde wegen, als zelfs auto’s heel voorzichtig rijden, geeft het een geweldig gevoel om op spikes de volle controle te hebben.
Een voorbeeld is de Schwalbe Marathon Winter. Deze band geeft volle controle op spiegelgladde wegen. Zelfs extreme bochten en heftige remmanoeuvres zijn goed beheersbaar. Bij een minimale bandenspanning hebben de spikes de beste grip. Maximale druk reduceert het rolgeluid op straat.




In verband met spikes :
Met spikes kan men ook op een gewone weg rijden maar als er weinig of helemaal geen sneeuw ligt dan zal het geruis wat de banden veroorzaken snel irriteren.
De spikes “klauwen” zich ook erg goed in een normaal asfaltwegdek vast. Zelfs zeer snelle bochten zijn geen probleem.
Om het behoud van de spikes te waarborgen moet de band ca. 40 kilometer op asfalt ingereden worden. Hierbij vermijd je best heftig versnellen en afremmen. Met een spike-band kan men normaal gezien een paar duizend kilometer fietsen. Dat de hoeken zich “afronden” en de spikes iets dieper drukken is normaal.
Er bestaan sets met reserve spikes inclusief gereedschap. Als de sneeuw echt diep is, helpen ook spikes niet meer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten